maanantai 20. kesäkuuta 2016

Hukkasin Kiky-minuutteja - sori siitä

Kolmas Kiky-viikko menossa. Vakaana aikomuksena on ollut seurata oman kilpailukyvyn parantumista, jos teen 6 minuuttia päivässä enemmän töitä mitä laki sallii. Viime viikolla en kyllä jaksanut tehdä yhtään merkintää, mutta jos nyt katsoisin tänä aurinkoisena 16. Kiky-päivänä, missä mennään.

Minulla on menossa nyt kolmen viikon jakso, jolloin saan palkallisia työtunteja täyteen lähes normaalisti 40 viikkotunnin verran. 7 ensimmäistä arkityöpäivää meni ihan ok, kun piti lähteä johonkin kellon kanssa.

Tosin on pakko myöntää, että viime viikon tiistaihin mennessä minulle olisi pitänyt teoriassa kerääntyä 39 minuuttia kilpailukykyä lisää, mutta olin aamulla niin väsynyt, että istuin vain työpöydän ääressä tekemättä mitään tuottavaa tai tuottamatonta lähes tuon 39 minuutin ajan. Jos olisin itseni täydellisen ankara arvioitsija, niin kyllä minä hukkasin tuona aamuna kaikki huolella keräämäni Kiky-minuuttini. Sori siitä.

Sitten viime viikon keskiviikkona, kun minun ei pitänyt lähteä mihinkään, nousin työpäivään tuntia myöhemmin eli kello 6:57. Torstaina luumuilin jo kello 7:57 saakka ja perjantaina huvitti tehdä enää vain 5 tunnin työpäivän, joten hukkasin Kiky minuutteja taas ja kokonaista 180 minuuttia. Jotka sitten tosin jouduin tekemään sunnuntaina takaisin.

Viime viikkoina on ollut sen verran kiirusta, etten ole kunnolla ehtinyt arvioida Kiky-minuuttien tuloksia. Sen verran tiedän, että teorian mukaan minulla pitäisi olla nyt tänään 71 Kikyminuuttia tehtynä, mutta käytännössä näitä palkattomia Kikyminuutteja on kahdessa ja puolessa viikossa kerääntynyt jo 997. 1440 minuutin tingistä puuttuu enää 443 minuuttia. Ihan en taida ennen Juhannusta saada vuoden tinkiä pois, mutta tuskin paljoa tulee jäämään vajaaksikaan. Ensi viikosta tulee muutenkin sitten taas normaali vajaatuntinen viikko, seuraava kokonainen työviikko minulla on vasta elokuun loppupuolella. Sinne saakka pitää mennä säännöttömästi epämääräisillä tuntitöillä ja tehtävillä ilman säännöllistä työkaikaa, säännöllisiä tuloja ja säännöllisiä Kiky-minuutteja. 

Tällaiselle yksin yrittävälle itsensä työllistäjälle ei kyllä tällaisesta Kiky-minuuteista saa muuta kuin huonon mielen, miten paljon sitä joutuu tekemään, saadakseen itsensä pysymään työelämän syrjässä edes jotenkin. Kiky-sopimus minun kaltaisille freelancereille on täysin turhaa kiusaamista, ellei tähän saada jotenkin mukaan Kykö-sopimusta mukaan, jolla pystyisin kyykyttämään jotain toista köyhää tekemään näitä pakollisia, mutta palkattomia tehtäviä pois, jotka nyt joudun tekemään itse omasta selkänahastani.

Tällä viikolla olen palannut takaisin Kiky-työmaille.
Juhannusviikon viikkorutiini on nyt tämä; 

6:57 kotitoimistossa päivän valmistelut ja juoksevien asioiden hoitamista
9:00 SEKKiin hakemaan pari SEKKiläistä mukaan
9:15 kohti Euraa
10:00 Eurassa nuorten valokuvaleiri
14:00 kohti kotia Poriin

15:03 virallinen Kikytön työaika päättyy
+ Kiky-minuutteja päivän muiden juoksevien tehtävien hoitamiseen



Sen olen myös huomannut, että suurin Kiky-minuuttien syöjä on Microsoftin tietoturvapäivitykset. Tämän viikon kurssia varten minun piti päivittää kaikki kurssikoneeni ja vaikka sen koitan kovasti tehokkaasti tehdäkin, niin kokonainen päivähän tuohon aina menee. Vaikka päivitykset periaatteessa menevät automaattisesti, niin odotteluun, korjauspäivityksiin ja korjauspäivitysten päivitysasenteluihin menee aina kokonainen mokoma Kiky-tunteja hukkaan ilman, että kukaan pyytäisi; sori siitä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti